JuraOnline MarkedsføringSociale Medier

Værd at vide om Facebooks Konkurrenceregler anno 2018

Af maj 30, 2018 No Comments

Hvis du har en Facebook-profil, har du garanteret set alverdens konkurrencer fra virksomheder i alle brancher. Hvis du har en virksomhedsprofil på Facebook og ønsker at afholde en konkurrence for dine følgere – så er der en række konkurrenceregler, som du bør overholde. Nu tænker du sikkert “hvordan ved jeg, hvilke regler jeg skal overholde?” – frygt ej, her kan du læse, hvad du må og ikke må gøre – ifølge Facebooks konkurrenceregler.

Hvis du ønsker at få 5 gode råd til din Facebook-side, kan du læse mere omkring det her.

Det må du gerne

Disse punkter må du gerne bede dine følgere om at gøre for at deltage i en konkurrence.

  • “Synes godt om” dit opslag.
  • Skal kommentere dit opslag.
  • Skal sende en direkte besked til din Facebook-side.
  • Skal lave et opslag på din side.

Det må du IKKE

Her er de punkter, som du IKKE må kræve i en Facebook konkurrence.

  • Dele dit opslag.
  • “Synes godt om” din side.
  • Tagge deres venner eller dem selv i opslaget.
  • Dele din side.
  • Du må heller ikke udlodde præmier, når din Facebook-side har opnået et vist antal følgere/likes.

Derudover er det vigtigt, at du altid understreger, at din konkurrence ikke er forbundet med Facebook. Det skal stå i selve opslaget og kunne f.eks. se således ud:

[Denne konkurrence er hverken sponsoreret, støttet, administreret eller har på ingen måde association til Facebook]

Du kan læse meget mere omkring Facebooks officielle konkurrenceregler her (punkt 3).

Desuden skal du også overholde gældende love, som f.eks. markedsføringsloven eller persondataloven. Her er det altid vigtigt, at man undersøger, hvilke regler som gælder i det land, man befinder sig i.

Derfor er konkurrencer gode for din Facebook-side

Facebook-konkurrencer kan give din Facebook-side opmærksomhed. Dette kan give din side et boost af nye likes og en øget aktivitet af dine nuværende følgere.

Folk er vilde med at kunne vinde/få gratis ting og vil derfor, som regel, gerne deltage. Du må gerne skrive, at folk må dele opslaget og like din side – så længe det ikke er et krav, eller der vil opnås en ekstra belønning for at deltage i konkurrencen.

Bryder du reglerne

Hvis du bryder Facebooks konkurrenceregler, kan der forekomme nogle konsekvenser.

Ved overtrædelse af  reglerne kan du risikere at skulle betale en bøde eller muligvis få Forbrugerombudsmanden på nakken. Derudover kan du også risikere, at din Facebook-side bliver lukket – hvilket ville være enormt ærgerligt at miste, idet du højst sandsynlig har brugt mange timer på at opbygge din Facebook-side. Dog vil Facebook sandsynligvis først give dig en advarsel – og bede dig om at slette den ulovlige konkurrence.

Det er dog ikke altid, at virksomheder overtræder reglerne bevidst, idet reglerne har ændret sig mange gange. Dog er det DIT eget ansvar, at reglerne bliver overholdt.

Leave a Reply