fbpx
Online Markedsføring

Hvad er trade marketing?

Trade marketing er en slags B2B marketing (business to business), hvor produkter markedsføres hovedsageligt til virksomheder, der efterfølgende kan sælge dem videre til forbrugere. Men hvorfor er trade marketing vigtigt? Hvem bruger det? Og hvordan? Det får du svarene på herunder.

Hvem bruger trade marketing?

Det er især fabrikanter/leverandører, der producerer produkter, som bruger denne form for marketing til at skabe efterspørgsel blandt indkøbere og butikker (detailhandlere, grossister og distributører). De er nemlig afhængige af, at deres produkter bliver købt for derefter at blive solgt i butikker og lignende.

Detailhandlere, grossister og distributører, der sælger produkter til kunder, har naturligvis et udvalg af produkter, de kan købe for at videresælge. Derfor er der også brug for at markedsføre sig selv, når man er fabrikant. Her kommer trade marketing ind i billedet.

Som det vises på figuren herunder, er det for fabrikanter/leverandører nødvendigt at markedsføre sig for alle led i en såkaldt supply chain. Leverandører af produkter skal nemlig i høj grad sælge til indkøbere eller direkte til butikker, men bør stadig have markedsføring til forbrugere i tankerne, da det i sidste ende er dér, efterspørgslen skal skabes.trade marketing

Hvordan gør man?

Der er forskellige måder at lave trade marketing på. Først og fremmest er succes blandt forbrugere effektivt. Hvis et produkt sælger godt, vil salgstallene i sig selv være god markedsføring. Hvis én butik tjener rigtig meget på produktet, vil det være lettere at overbevise en anden butik om også at sælge produktet.

Derudover kan man i trade marketing benytte:

  • Messer: Det er en effektiv metode til at vise sine produkter frem og skabe/vedligeholde et netværk.
  • Magasiner og hjemmesider: Det er vigtigt at være synlig på relevante platforme som handelsmagasiner- og hjemmesider gennem annoncer og artikler.
  • Branding: Marketing kan kun forventes at virke, hvis der er et stærkt brand bag produktet. Butikker er interesserede i produkter, som folk vil blive ved med at købe gennem tiden. Derfor skal produkterne være i ordentlig kvalitet.
  • Kontinuerlig undersøgelse af markedet: Viden er vejen til effektiv markedsføring. Jo større forståelse, man har for sit marked og kunder, desto større er chancen for at man kan forbedre sine produkter og sin marketing.
  • Digital markedsføring: Ligesom ved mange andre former for markedsføring er det nødvendigt at være tilstede online på Google, Sociale Medier, Email osv.