Skjult reklame – Forbrugerombudsmanden politianmelder influencers

by | 21. Aug. 2019 | Jura, Online Markedsføring, Sociale Medier

Forbrugerombudsmanden har gennemført en undersøgelse af 37 influencers på baggrund af flere kriterier. – Bl.a. personer som Forbrugerombudsmanden tidligere har orienteret om reglerne for reklame. Undersøgelsen er taget udgangspunkt i om influencers kommercielle opslag på de sociale medier er markeret, som de skal ifølge markedsføringsloven §6, stk. 4, der forbyder skjult reklame. 

  • En influencer er f.eks. en blogger, youtuber eller en offentlig person med mange følgere på diverse sociale medier.  

Ud fra en stikprøve af influencers med over 100.000 følgere på f.eks. Instragram og Facebook – er fire af dem blevet politianmeldt. Derudover har ti influencers fået en indskærpelse, og otte er blevet orienteret om lovgivningen.  

Politianmeldelsen er sket på baggrund af, at der var tale om kommercielt indhold, der ikke var tydeligt fremgået. – Skjult reklame. 

Man overtræder forbuddet mod skjult reklame, hvis dette er tilfældet: 

  • reklamemarkeringen har stået i bunden af et opslag eller blandt hashtags. 
  • Anvendt uklare ord. f.eks. “spons” eller “ad” i stedet for “reklame” eller “annonce”.
  • Virksomhedens navn kun er tagget i opslaget, eller et reklameopslag, der bliver delt fra ét socialt medie til et andet, ikke er tydeligt markeret som reklame.

Dog har undersøgelsen vist, at der er en stor del af influencers, som tydeligt oplyser, hvis opslag er reklame eller andet kommercielt indhold. – Hvilket kun er positivt.

Virksomheder skal også være vågne

Virksomheder kan også komme i problemer, hvis de engagerer sig med influencers. Det er vigtigt at virksomheder sikrer sig, at reklame tydeligt bliver markeret som reklame. En anbefaling fra Forbrugerombudsmanden lyder på, at virksomheder skal udarbejde kontrakter med standarder til, hvordan omtalen af deres produkter skal markeres. – Derudover skal virksomhederne føre tilsyn om dette er i overensstemmelse med standarderne. Hvis tilfældet skulle opstå, skal virksomheden gøre den eller de pågældende influencers oplyst om virksomhedens kommercielle intention eller fjerne omtalen.    

Du kan læse mere om markedsføringsloven og dens 5 vigtige paragraffer her.