fbpx
Online MarkedsføringSEOSociale Medier

Hvad er push og pull marketing?

Af april 23, 2019 No Comments

I marketing snakkes der ofte om push og pull marketing – men hvad er forskellen egentlig? Det får du en kort og præcis beskrivelse af i dette blogindlæg.

Push marketing

Push marketing er når der reklameres for en virksomhed, et produkt eller en service gennem TV-reklamer, annoncer, bannere osv. Det er den mest traditionelle form for markedsføring, hvor potentielle kunder gøres opmærksom på et produkt for at skabe eller påvirke et købsbehov.

Push marketing kan i dag være vanskelig, da man rammer meget bredt. Derfor vil en stor del af modtagerne ikke have nogen interesse i produktet. Desuden udsættes folk hele tiden for et stort antal reklamer og er derfor  blevet “immune” overfor reklamer for produkter, de ikke selv har vist interesse for. Dog er det effektivt, hvis man rammer de potentielle kunder på det rigtige tidspunkt.

Pull marketing

Pull marketing handler om at være tilstede, når kunden viser interesse for et produkt eller en service. Det er blevet populært på digitale medier, hvor man kan målrette annoncer til kunder, der allerede har vist interesse for et produkt. Facebook retargeting er én af de mest effektive metoder til dette. Andre eksempler på pull marketing er SEO, blogs og andet content marketing.

Push og pull marketing – hvad skal du vælge?

Push og pull marketing har begge fordele. Derfor vil det altid være bedst at kombinere push og pull marketing for de bedste resultater. Pull marketing kan godt være en smule dyrt at komme i gang med, men resultaterne er ofte derefter. Og de følgende omkostninger vil være lavere, da det skaber en langvarig effekt og loyalitet blandt kunder. Push marketing kan som nævnt være trættende for potentielle kunder, men til gengæld opnås hurtig eksponering og stor rækkevidde.

På vores blog kan du  læse meget mere om digital marketing anno 2019 og andre gode råd og nyheder indenfor markedsføring.