Overvejer du at få et bureau til at lave en ny hjemmeside for dig? I så fald bør du være forsigtig. De fleste betaler mere, end de behøver for deres hjemmeside – og de ejer den ikke engang. Der er derfor en række ting, du bør være opmærksom på, før du indgår en aftale. Dem vil vi gennemgå i dette blogindlæg.
3 gode råd til at undgå dyre aftaler
Det er desværre en forholdsvis normal tendens hos mindre og mellemstore virksomheder i Danmark, at de bliver ringet op af et bureau, der tilbyder at lave dem en ny hjemmeside. Men de færreste er helt klar over, hvad der står med småt, når de underskriver kontrakten.
- Vær opmærksom på selvfornyende aftaler. Mange får et chok, når de, efter deres aftale er udløbet, bliver faktureret for hele deres aftales originale beløb igen. Og her klapper fælden. Det er ofte her, de opdager, at de har skrevet under på en selvfornyende flerårig aftale. Det kan være juridisk umulig at komme ud af sådan en fra den ene dag til den anden.
- Ejer du din hjemmeside? Det skal du sikre dig, at du gør, før du skriver under på en kontrakt. Ofte opdager folk, når deres aftale er udløbet, at de slet ikke har købt deres egen hjemmeside – men blot leaser den. Derfor er de tvunget til enten at fortsætte samarbejdet eller starte helt forfra. Begge dele kan være en unødvendig dyr affære. I nogle tilfælde betaler virksomheder faktisk helt op til 18.000 kroner om året i ren support og hosting for en hjemmeside, de leaser.
- Undersøg, om din ny hjemmeside vil blive bygget i et system, der er til at finde ud af. Der er forskel på de CMS-systemer, som hjemmesider bliver lavet i. Nogle er brugervenlige og vil gøre det let for dig selv eller et andet bureau at overtage, når din aftale udløber. Derfor vil du have meget mere frihed, end hvis den bygges på en platform, der efterfølgende kan være svær at gennemskue. Et eksempel på en meget brugervenlig platform er WordPress – som der er mange fordele ved.
CMS-monopolet har løsnet sig
Der er sket meget, siden de første danske online marketingbureauer spirede op og grundlagde deres egne CMS-systemer til at bygge hjemmesider på. Førhen kunne kunder aldrig tage deres hjemmeside ’med videre’, da de egentligt bare lejede sig ind. Men idet internettet blev hvermandseje efter årtusindskiftet, blev hjemmesider pludseligt mere relevante, end de nogensinde havde været før.
Det førte en fantastisk ting med sig – nemlig flere forskellige offentligt tilgængelige Content Management Systems (CMS). Et par eksempler på disse er: WordPress, Drupal og Umbraco.
Et ’CMS’ er altså den portal eller det system, som der ofte ligger bag mange sider. Dette tillader netop en erhvervsdrivende, der måske ikke har tid til at lære HTML-kodning, at skifte et billede eller rette i lidt tekst med lethed – præcis sådanne systemer de store bureauer selv havde udviklet før i tiden.
Betal kun én gang for en ny hjemmeside
Nu er det derfor muligt “kun” at betale én gang for sin hjemmeside, når den bliver udviklet i et system som WordPress. Dette er en kæmpe fordel for rigtig mange virksomheder, da man på denne måde rent faktisk køber et produkt, som man kan få lov til at beholde uanset, hvad der sker. Derfor, hvis man som erhvervsdrivende eller nystartet iværksætter er ude og lede efter en hjemmeside, kan det i særdeleshed betale sig at undersøge, hvilket CMS ens hjemmeside bliver lavet i. Om det er åbent eller privatejet – samt at læse det abonnement, man tegner, rigtig godt igennem.
At uddanne sig en smule på dette område giver dig og din virksomhed en signifikant fordel på langt sigt. Der findes nemlig bureauer, der laver helt fair aftaler på en ny hjemmeside – det kræver bare, at du ved, hvad du skal lede efter.