De sociale medier som Facebook og Instagram er offentlige sider, hvor man kunne oprette en profil for at følge med andre personers hverdag og livsstil, dokumenteret i billeder, opslag og stories. I dag har Facebook og Instagram flere millioner brugere verden over. De er derfor de mest optimale platforme for markedsføring for virksomheder og brands. De sociale medier gør det muligt at ramme målgrupper i hele verden. Facebook og Instagram er gået hen og blevet nutidens mest brugte og effektive markedsføringsplatform.
Hvorfor er Sociale Medier vigtige?
Med over flere millioner brugere på Facebook og Instagram, så spiller de sociale medier en vigtig rolle i dagens Danmark og verden over. Det er blevet en central markedsføringskanal for rigtig mange virksomheder, og som der næsten lever af deres eksistens på de sociale medier. De sociale medier er med til skabe et større kendskab til firmaer, brands og personer. For mange personer, både privat og kendt, så er deres profiler på de sociale medier skylden i deres succes.
Med verdens globalisering af virksomheder, produkter, teknologi og produktion, skal man gøre alt for at følge med strømmen og ikke blive glemt. Det er derfor rigtig vigtigt at benytte de sociale medier, da de når ud til personer på den anden side af verden. I et lille et land som Danmark, er det ekstra vigtigt at følge med, hvis man gerne vil opnå succes i Danmark og i udlandet.
Uden de sociale medier og markedsføring, ville ingen udenfor Danmarks grænse, kende til danske designere som B&O eller Louis Poulsen. Danmark ville derudover heller ikke være bekendt med de udenlandske mærker som f.eks. Kanye Wests Yeezy, der netop bliver promoveret gennem de sociale medier.
Der er en stor forståelse for at så mange virksomheder og brands verden over, benytter sig af de sociale medier. For mange er det deres eneste markedsføring, hvor man tilbage i tiden lagde stor vægt på TV-reklamer. Dengang var TV’et den bedste måde at nå ud til befolkningen i Danmark og i andre lande. Siden da har tiden og teknologien udviklet sig drastisk. Virksomheder og brands følger med tidens trends og derfor er der flere der benytter de sociale medier til deres markedsføring.