Hvad er en chatbot?
En chatbot er en software, som man kan tale eller skrive med. Til dagligt kender mange bedst sådan en chat i form af Siri eller Google Home. Man vil opleve, at man af og til spørger sin chatbot om noget, som den ikke kan svare på. Dette skyldes, at langt de fleste chatbots kun er udviklet til at kunne hjælpe og svare på spørgsmål inden for et bestemt område.
Hvorfor bør du have en chatbot?
Der er mange fordele ved at anskaffe sig en chatbot. – Blandt disse kan nævnes:
- Spare dig for tid
- Spare dig for penge
- Giver større kundetilfredshed
- Kun meget sjældent fejler
En chatbot sparer blandt andet dine kunders tid. Idet de med det samme kan få svar på deres spørgsmål af din virksomheds chatbot. I stedet for at vente i lang tid på at komme igennem til en medarbejder over telefonen. Samtidig sparer den dig også for penge, idet den delvist erstatter nogle funktioner, som du tidligere var nødt til at ansætte og betale en medarbejder for at udføre – bl.a. at tage imod telefonopkald fra kunder.
Derudover øger en chatbot kundetilfredsheden, fordi den altid er tilgængelig over for kunderne og ikke er afhængig af, at der en medarbejder tilstede i virksomheden. Sidst, men ikke mindst, så fejler en chatbot meget mindre end et menneske. Dermed kan både kunder og ansatte i virksomheden regne med næsten altid at få det rigtige svar og den rette hjælp, når de henvender sig til en chatbot.
Hvorfor er chatbots i vækst?
En af grundene, til at chatbots er i vækst, er, at message-applikationer som blandt andet Messenger og WhatsApp er i kraftig vækst. Dette er et tegn på, at rigtig mange brugere foretrækker at kommunikere i chatformat. En anden grund er, at verdens største sociale medie, Facebook, har givet mulighed for, at alle brugere kan indbygge en chatbot på deres Messenger-profil. Derfor vil man ofte opleve, at man kommer til at skrive med en chatbot, når man kontakter et firma over Messenger.