fbpx
Online Markedsføring

Hvordan får man succes med online markedsføring?

Af september 23, 2019 No Comments

I takt med teknologiens udbredelse bliver online markedsføring en stadig vigtigere disciplin inden for markedsføring. Det online aspekt åbner unikke muligheder for virksomheder – bl.a. meget nemmere at kunne indhente målbare data om deres brugere og kunder. Der er grundlæggende tre vigtige områder inden for online markedsføring. Disse er:

  • Kundehvervning
  • Konvertering
  • Kundefastholdelse

Helt overordnet handler processen om, at du skal skaffe dig besøgende til din hjemmeside bl.a. ved hjælp af søgemaskineoptimering. Derefter skal du få disse besøgende konverteret til kunder, og til sidst skal du holde fast på disse kunder. Hele processen uddybes nedenfor.

Hvordan får man succes med online markedsføring_ _ Blog _ mediePlan

Kundehvervning

Første step i online markedsføring er, at du skal have skaffet dig besøgende til din hjemmeside. Dette kan du gøre ved hjælp af søgemaskineoptimering. Her identificerer du bl.a. din målgruppes interesser og søgeadfærd. Herefter tilrettelægger du din hjemmesides indhold og tekster baseret på dette. Således har Google nemmere ved at finde din hjemmeside og give det en god placering. Du kan læse mere om søgemaskineoptimering her.

Konvertering

Næste step i online markedsføring er at få konverteret din hjemmesides besøgende til kunder. Basalt set handler det om at få dine besøgende til at udføre en handling, der enten betyder, at de foretager et køb eller kommer tættere på et køb. Hvis du ikke kan få dine besøgende til at foretage et køb med det samme, kan du muligvis få dem til at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Således vil muligheden for et fremtidigt køb fortsat være god.

Et godt hjælpemiddel er Google Analytics. Med dette værktøj får du overblik over dine besøgendes adfærd på din hjemmeside – herunder hvor mange af dine besøgende der har konverteret til kunder. Du kan læse mere om Google Analytics her.

Kundefastholdelse

Tredje step i online markedsføring er at fastholde dine kunder. Dette er en helt afgørende proces. Det viser sig nemlig, at det kan være 5-10 gange så omkostningsfuldt at skaffe sig nye kunder frem for at sælge til de eksisterende kunder. 

Taktikker til at fastholde dine kunder er bl.a. at kommunikere med dem på de sociale medier samt at sende dem e-mails med dine tilbud. På den måde får du også gjort dine kunder mere loyale. Dette er også rigtig vigtigt. Det har vist sig, at 20 procent af de mest loyale kunder står for hele 80 procent af salgsomsætningen. Denne kendsgerning er også kendt som 80/20-reglen.

Du kan læse mere om online markedsføring og fordelene ved det her.