Hvad er søgemaskineoptimering (SEO) og hvorfor er det vigtigt?

by | 22. Feb. 2023 | Hjemmesider, SEO

Hvordan bruger man SEO?

Når vi taler om organiske søgeresultater er der tale om de resultater der kommer frem øverst på Google efter de betalte annoncer i toppen (Google Ads).

Det er vigtigt at have en god SEO, fordi det sikrer din virksomhed en bedre placering på søgemaskinerne end dine konkurrenters. Når du har en bedre placering i søgemaskinerne end dine konkurrenter, er der større sandsynlighed for at kunden vælger din virksomhed frem din konkurrenters.
Et vigtigt element i din SEO er, at det content du ønsker skal ende højt oppe på Google, helst skal være på forsiden af din hjemmeside, og ikke flere trin fra, da man gerne vil undgå en høj bounce rate, og helst satser på at den gennemsnitlige læsetid for kunden ligger på 2 min når han besøger din hjemmeside.

SEO er delt op i tre hovedområder:

Teknisk setup:

Den nederste del af pyramiden, og faktisk hele fundamentet for din hjemmeside er teknisk setup. Google viser de hjemmesider på sin forside, der er flotte, indeholder velformuleret tekst, og er hurtige. Derfor er det vigtigt at have fokus på hjemmesidens opbygning, design og hele brugeroplevelsen. Det er også vigtigt at strukturere dine data, så din hjemmeside har en høj pagespeed, så forbrugeren får en så god oplevelse som muligt. Det nytter nemlig ikke at have en flot hjemmeside der er langsom og ikke fungerer optimalt.

Content:

Det er vigtigt at have meningsfuldt og relevant indhold på din hjemmeside, som kommer op på søgemaskinerne. Google bedømmer kvaliteten af dit content, så det er vigtigt at lave godt content hvis du vil være øverst på Googles forside.
Kommunikationen af indholdet på din hjemmeside skal konstrueres af forskellige søgeord, altså SEO nøgleord, som er de ord dine kunder søger på søgemaskinen.
Når du når ud til dine kunder, og de bruger dine søgeord, så opnår du en god søgemaskineoptimering.

Link:

For at have en god SEO er det vigtigt at skabe autoritet til din hjemmeside via links. Google placerer de hjemmesider med bedst indhold og højest autoritet øverst i søgeresultaterne. Dvs. jo flere links der peger på din virksomheds hjemmeside, jo mere populær bliver den, og jo mere autoritet opnår du.
Det handler derfor om at opnå høj autoritet for at komme højt op på søgemaskinen, da Google ønsker at give forbrugeren anbefalinger der er af god kvalitet og er troværdige.

Det er en god ide at have SEO-pyramiden i baghovedet når din virksomhed skal i gang med SEO, og følge disse punkter. Hvis du gør disse ting så skal din virksomhed nok blive vist på søgemaskinerne, og dine kunder vil med stor sandsynlighed vælge dit produkt frem for konkurrenternes.