fbpx
HjemmesiderOnline MarkedsføringSEO

Hvad er søgemaskineoptimering?

Search Engine Optimization (SEO) er en metode til at optimere websites, så søgemaskiner – som Google – bedre kan forstå indholdet på dem. Det kaldes på dansk søgemaskineoptimering. Jo bedre søgemaskinerne kan forstå indholdet, desto bedre placeringer vil siden opnå i søgeresultater. Målet med SEO er altså at opnå så gode placeringer som muligt, så ens hjemmeside bliver mere synlig, får flere besøgende og mere salg.

Hvorfor bør du optimere din SEO?

Søgemaskineoptimering bruges til at blive synlig. Hvis du eller din virksomhed let skal kunne findes af folk, når de søger på Google – eller andre søgemaskiner – er det vigtigt, at du har styr på din SEO. Ellers vil websitet formentlig være langt nede i resultaterne.

Man bør altid stræbe efter at ligge på første side på Google, da man på den måde vil få langt flere klik end ellers. Det er de færreste, der ser de resultater, som ikke ligger på side et.

Hvis dit website er optimeret godt, vil det dukke op, når der søges på relevante ord og sætninger. Det vil skabe en bedre oplevelse for dine besøgende og øge salg.

Få hjælp til SEO hos mediePlan

Hvordan kan du søgemaskineoptimere?

Søgemaskineoptimering består af rigtig mange forskellige aspekter og der er flere måder at arbejde med det på. Man snakker både om organisk og betalt trafik, og for at få det bedste resultat bør man som hovedregel kombinere de to.

Betalt trafik indebærer at købe sig til annoncer, mens organisk trafik kræver mere benarbejde som linkbuilding, søgeordsanalyse, god tekstforfatning, strukturerede data m.m.

Har du lyst til selv at at kaste dig over søgemaskineoptimering? Så kan du få 10 tips til SEO her eller følge SEO-pyramiden herunder.

SEO-pyramide: Sådan får du de bedste resultater

SEO-Pyramiden _ Blog _ mediePlan (1)

For de bedste resultater er der fire trin, du bør følge. Dette kaldes også SEO-pyramiden, som indeholder:

1) Teknisk SEO

Teknisk SEO er fundamentet på din hjemmeside og det bør være i top for at Google kan forstå og indeksere dit indhold (tekster, billeder, video m.m.). Dette betyder, at der skal være styr på sidetitler, meta-beskrivelser og lign.

Der findes flere gode hjælpe-værktøjer til at sikre den tekniske SEO. Et af dem er Google Search Console, der kan opdage fejl og fortælle dig, hvordan din side klarer sig.

2) Søgeord

For at lave godt SEO-indhold skal du kende din målgruppe og deres søgeadfærd. Du har brug for at vide, hvad de søger på, så du kan inddrage disse ord og termer i dit indhold.

Den viden kan du få gennem en søgeordsanalyse.

3) Godt indhold

Dit indhold (content) skal være af høj kvalitet. Det gælder både tekst, video, produkter osv. Når du har lavet en søgeordsanalyse, ved du, hvad din målgruppe er interesseret i og kan producere indhold ud fra dette.

Content marketing er et eksempel på, hvordan man kan lave godt indhold.

4) Linkbuilding

Linkbuilding er utrolig vigtigt i SEO. Du bør både linke til din egen hjemmeside, til andre relevante samt få andre sider til at linke til dig.

Du kan gå en intro til linkbuilding her.

 

 

 

Leave a Reply