fbpx
Online Markedsføring

Hvad er positionering? 

Af august 6, 2019 No Comments

Positionering refererer til placeringen af en virksomhed eller brand i målgruppens bevidsthed og, hvordan placeringen er i forhold til konkurrenterne. 

Så længe din virksomhed er top-of-mind hos målgruppen, jo bedre er din placering og kundesegmentet vil vælge dit produkt frem for konkurrenterne.   

Skil dig ud fra dine konkurrenter 

Hvis man ikke differentierer sig fra sine konkurrenter, er der jo ingen grund til at blive udvalgt. 

Der er mange måder man kan differentiere sin virksomhed på, bl.a: 

    • Prisen 
    • Fremhæv de bedste træk ved dit brand, der er anderledes end dine konkurrenters. 
    • Skab et passende billede af dit brand (low-end eller high-end, traditionelt eller ny-moderne).  

Når en virksomhed eller brand har opnået en stærk position, kan det blive vanskeligt at flytte den igen. 

Et godt eksempel er brandet Apple. – De har haft en kontinuerlig god placering i mange år, men grundet presset fra nye konkurrenter bl.a. Huawei, har dette flyttet Apples positionering. 

Positioneringskort 

Positioneringskortet hjælper med at få et visuelt billede af din virksomheds placering i forhold til dine konkurrenter. – Både nuværende eksistens og fremtidens. 

Et positioneringskort er et koordinatsystem og X- og Y-aksen kan ændres afhængig af, hvilke faktorer virksomheders produkter måles i. 

Positioneringskort - mediePlan

For at kunne definere ens positions-gaps på områder i forhold til konkurrenterne, kan positioneringskortet fungere som et strategisk værktøj til at forbedre dette.   

Positionerings Platforme

USP “Unique Selling Proposition” 

Den unikke egenskab som virksomheden er alene om og har valgt at anvende i markedsføringen. (f.eks. overskrifter i annoncer eller i form af slogans i reklamer).

ESP “Emotional Selling Proposition” 

Et følelsesmæssigt forhold som målgruppen har en positiv opfattelse af, og som virksomheden har valgt at markedsføre sig op omkring. (f.eks. billeder, tekster og lyd i reklamer).

ISP “Ironic Selling Proposition”

At kommunikere sit budskab eller produkt med ironi og sarkasme ud til sin målgruppe.(f.eks. er KIMS et meget godt eksempel på at anvende humor i deres reklamer).

Det vigtigste ved positionering er, hvordan og i hvilken grad en virksomhed kan og vil markedsføre sit produkt som nyt og anderledes end konkurrenternes.