fbpx
Online Markedsføring

Hvad er Performance Marketing?

Af oktober 10, 2019 No Comments

Hvis du ser en annonce, vil du nok mange gange ignorere den. Dette er en naturlig menneskelig reaktion. Det er med til at gøre verden mere overskuelig. Men det er frustrerende for annoncører, hvis deres annoncer næsten altid bliver ignoreret, når de nu ofte har betalt mange penge for at få den vist. Derfor er mange annoncører begyndt at benytte Performance Marketing, hvor annoncens pris afhænger af dens succes.

Hvad er Performance Marketing?

Performance Marketing er en metode, hvor du kun betaler, når et bestemt resultat med din annonce bliver opnået. Dette resultat kan f.eks. være en ny kunde, et nyt lead eller et klik på annoncen. Denne metode adskiller sig fra det klassiske koncept, hvor du betaler en pris for at få din annonce vist i et medie. Denne pris er uafhængig af, hvor stor succes annoncen har. Dermed risikerer du et økonomisk tab, hvis din annonce ikke får succes.Hvad er Performance Marketing_ _ mediePlan Fyn _ Blog (3)

Forskellige former for Performance Marketing

Det resultat, som en annonce skal opnå, før annoncøren betaler for den, kan være mange forskellige ting. Bl.a.:

  • CPM: cost per thousend views
  • CPC: cost per click
  • CPA: cost per action

Ved CPM er annoncens pris afhængig af, hvor mange gange den bliver set. Du betaler altså kun et stort beløb, hvis annoncens modtagergruppe også er stor. Dette er dog den mindst effektive form for Performance Marketing. Du kan nemlig risikere, at en stor andel af dem, som ser annoncen, hverken vil klikke på den eller blive til et lead for dig. Dermed kan du stadig risikere at betale meget for annoncen uden at tjene særlig meget ind på den.

CPC er en bedre og mindre risikabel metode end CPM. Her betaler du nemlig først, når nogen klikker på din annonce. Der er dog stadig ingen garanti for, at du får noget lead ud af det. Dog kan du øge sandsynligheden for det ved at lave en god landing page, som folk bliver dirigeret hen til, når de klikker på din annonce.

CPA er den mest effektive metode til Performance Marketing. Du betaler først, når en person enten køber dit produkt eller foretager en handling, som bringer personen tættere på et køb. Det kan f.eks. være, at personen tilmelder sig dit nyhedsbrev eller udfylder en kontaktformular.

Hvad er fordelen?

En af de største fordele ved Performance Marketing er altså, at denne metode ikke er særlig økonomisk risikabel. Afhængigt af hvilken Performance Marketing-metode du vælger, vil du i gennemsnit ikke betale særlig meget for din annonce, hvis den ikke skulle opnå succes i form af f.eks. klik eller kunder. På den måde undgår du dyre udgifter til din annonce, hvis den ikke får succes.

Når du skal have din annonce ud online, er det en god idé at bruge de sociale medier til det. Det potentielle publikum er nemlig meget stort dér. Du kan læse nogle tips til annoncering på sociale medier her.