fbpx
HjemmesiderSociale MedierWeb

Hvad er omnichannel marketing?

Af august 12, 2019 No Comments

Omnichannel handler om, hvordan din virksomhed giver dine forbrugere en sammenhængende oplevelse af virksomheden uanset, hvilket mix af kanaler – som han/hun vælger at interagere med din virksomhed på.  

  • Omni stammer fra latin og betyder: alt eller alle steder. – Vi kender det lidt fra kristendommen, hvor Gud er allestedsnærværende: Hører alt, ser alt og forstår alt. 

I dag er rigtig mange virksomheder til stede på mange kanaler. Både offline og onlinekanaler – i form af bl.a. aviser, magasiner eller sociale medier, Google og e-mail. 

Man kan også reklamere for sin virksomhed ved busstoppesteder eller andre offentlige steder. Dette kaldes for outdoor marketing. 

For at kunne give sine kunder en sammenhængende oplevelse gennem det ovenstående –  er det nødvendigt at kunne genkende hver enkelt kunde. Derefter skal du opsamle data for enhver interaktion personen foretager sig. Det er en fordel, at anvende den opsamlede data i kommunikation og service i personens fremtidige berøringspunkter – uanset kanal.  

Om du og din virksomhed benytter omnichannel eller ej – er det yderst vigtigt at din hjemmeside virker optimalt både på en computer, tablet og smartphone. Hvis ikke din hjemmeside fungerer på telefonen – kan opmærksomheden gå tabt.

  Omnichannel _mediePlan _Blog

Omnichannel strategi

En succesfuld strategi er fleksible onlinekøb. Ved hjælp af f.eks. Cookies – husker en hjemmeside eller en webshop varer, som kunden tidligere har set på eller tilføjet til indkøbskurven. På den måde bliver kundens information og data indsamlet og virksomheden kan gøre købsoplevelsen mere ensartet og nemmere for kunden.

Reward programs er en anden ligende type strategi, som eksempelvis kaffebaren Starbucks benytter sig af. Starbucks har en app, som deres kunder kan bruge til at checke deres reward balance, betale med app’en og anvende app’en på andre platforme. Denne form for strategi, giver Starbucks al data fra app’en og kommer direkte ind i Starbucks’ system.  

  • Detailhandelsvirksomheden Coop har også bevæget sig ind på denne strategi, der er med til at give Coop og deres kunder samt medlemmer en større fordel.