fbpx

NYHED

Mere viden om

Seneste nyheder

Hvad er Network Marketing?

af | aug 22, 2019 | 0 Kommentarer

Network Marketing er en forretningsmodel, der også går under betegnelsen Multi Level Marketing (MLM). Denne forretningsmodel er kendetegnet ved, at man sælger produkter gennem venner, familie og kollegaer. Dette kan for eksempel være til et Home Event eller personlige referencer.  

Forretningsmodellen for Network Marketing er et net af selvstændige forhandlere eller sælgere, som afsætter produkter. Via denne strategi går omtalen og salget af produkterne som ringe i vandet, samt der kommer nye forhandlere til. 

  • Når nye forhandlere bliver rekrutteret, får den forrige en lille provision i form af en lille andel af det, som den nye forhandler får solgt for. 

Network Marketing _ mediePlan _ BlogHvem anvender Network Marketing?

De, som anvender forretningsmodellen, Network Marketing, er primært virksomheder, der producerer produkter til husholdning eller personlig pleje. 

  • Den amerikanske virksomhed Tupperware er et godt eksempel på anvendelse af Network Marketing. Venner og bekendte samles hjemme hos en fælles ven til et home event. Her udveksles anmeldelser af de forskellige produkter fra Tupperware samt købes nye produktive produkter til eget forbrug.  
  • Andre eksempler på anvendelse af Network Marketing er Herbalife, Nu Skin og Amway, som også er virksomheder, der producerer produkter til personlig pleje.  

Forretningsmodellens fordele

Virksomhederne, der gør brug af Network Marketing, sparer en del penge. De forskellige udgifter til mellemhandlere forsvinder. Virksomhederne har ikke omkostninger til eksport/import, grossist og detail ved at sende produkter direkte fra producenten til forhandleren. 

Network Marketing har også den fordel, at der ikke skal bruges penge på traditionel marketing for at fremvise et produkt som normal vis. 

Som nævnt belønner Network Marketing sine trofaste kunder. Dette skyldes, at de penge, som virksomhederne sparer ved at undlade mellemhandlerne, bliver givet tilbage til forhandlerne – “kunderne” via en effektiv fordelingsnøgle: 

  • En kunde, som handler få produkter, får en lille andel
  • En kunde, som handler meget, får en større andel
  • De kunder, som samtidig hjælper med at markedsføre virksomheden og derved skaffe nye kunder, får den største andel 

Unikke produkter, bekvemmelighed og tilgængelighed samt kvalitet og socialt ansvar – gør det interessant for kunder at handle hos et Network Marketing.

0 kommentarer

Seneste blogindlæg