fbpx
Online MarkedsføringSEO

Hvad er Lokal SEO?

Af november 7, 2018 No Comments

Lokal SEO for virksomheder er vigtigt og mange virksomheder benytter det allerede. Vil du vide mere omkring hvad SEO er? Så læs mere her.

Lokal søgemaskineoptimering er et kontinuert arbejde, der hjælper dig med at blive fundet af dine kunder, på deres mobile enheder – hvor og hvornår det skal være.

Lokal SEO omhandler hvorledes din hjemmeside bliver vist på Google søgeresultater og f.eks, virksomhedregistret, Google My Business.

Der bliver foretaget millioner af daglige søgninger på Google. Her er nogle af søgninger information relateret, andre søgninger er interesse relateret – og nogle er produkt relateret. Folk søger ofte produkter, som de er interesseret i. Selvom priserne på selve produktet spiller en stor rolle, så har lokationen også en rolle i søgningen. Typisk ønsker folk den lette løsning, og hvis man skal vælge mellem en forretning, der ligger tæt på eller en som ligger i den anden ende af byen – så vil folk oftest vælge den tætteste på. Derfor er det vigtigt, at man sætter fokus på din lokation.

Lokale søgninger lige ved hånden

Smartphones er den foretrukne enhed til at finde virksomheder i nærheden.

Det er vigtigt, at fremstå som en attraktiv mulighed i kontrast til ens konkurrenter – kunderne skal nemlig se dig som et mere praktisk alternativ til de andre forretninger i området.

Grunden til at det er vigtigt at være synlig på smartphones skyldes – ifølge en amerikansk undersøgelse i 2016, at 76% af lokale søgninger på smartphones – resulterer i et kundebesøg inden for 24 timer. 28% af disse kundebesøg foretager rent faktisk et køb. Selvom denne undersøgelse er amerikansk, er mobile enheder de seneste år begyndt at dominere de danske Google søgninger.

Bliv fundet gennem lokal SEO

Google My Business er et værktøj, der placerer dig på et kort. Her hjælper kortet kunderne med at finde frem til dig.

Nedenfor ses en lokal søgning – hvor der blev søgt på “Murer Odense“. Her bliver der vist en række placeringer på Google My Business profiler. De røde prikker på kortet indikerer virksomheder, som har en profil. De fremhævede placeringer på kortet er således en top 3 af søgninger under lokale søgninger.

Der er tale om fire geografiske faktorer, når du bliver fremvist i søgeresultaterne:

  • Regional (f.eks. ‘Syddanmark’, eller mere specifikt ‘Fyn)
  • By (f.eks. ‘Odense’)
  • Postnummer/Kvarter (f.eks. ‘5000’ eller ‘Skibhuskvarteret’)
  • Gade (f.eks. ‘Åløkke Allé’)

Benytter du dig af lokal SEO i form af f.eks. by – vil det være nemmere for din virksomhed at fremstå blandt de lokale resultater på Google Maps. 

Ønsker du at vide mere omkring hvordan lokal SEO rankering og faktorer vægtes? Så kan du læse mere her.