fbpx
Online MarkedsføringSociale Medier

Hvad er Influencer Marketing?

Af januar 14, 2019 No Comments

Flere og flere virksomheder – både B2B og B2C – vælger at benytte Influencer Marketing.

Har din virksomhed en service eller et produkt, der skal markedsføres, kan influencers bruges til at opnå en troværdig omtale, der rammer det helt rigtige publikum – og dermed kan øge salg samt skaffe nye kunder.

En influencer er en indflydelsesrig person indenfor målgruppen, der for det meste bruger de sociale medier til at nå ud til sine følgere. En influents følgere vil ofte være loyale og opleve det indhold, der deles, som autentisk og interessant – også når det er en annonce for din virksomhed.

Hvordan fungerer Influencer Marketing?

Influencer Marketing indebærer et samarbejde med en eller flere influenter, der har et stort netværk – blandt din målgruppe – på Facebook, Instagram, Youtube, blogs eller lign. Influenten vil kunne bruge disse platforme til at promovere dit produkt eller brand enten ved selv at benytte produktet eller blot anbefale det.

Hvorfor virker det?

Influencer Marketing er blevet populært blandt virksomheder, fordi det bygger på troværdighed. Modsat traditionelle reklamer, hvor forbrugernes tillid er sat på prøve, har forbrugerne – især de unge – stadig stor tiltro til influenter. De stoler på dem, ser op til dem og vil ofte være tilbøjelige til at efterligne dem. Derfor vil anbefalinger fra en influent opfattes som autentiske og kunne sammenlignes med en anbefaling fra en ven. Samtidig ser forbrugeren en influents anbefaling som en garanti for god kvalitet.

Hvad bør du overveje, før du kaster dig ud i det?

Hvilken målgruppe ønsker du at ramme?

Hvis du ikke i forvejen er flydende på de sociale medier, kan det være en udfordring at identificere, hvilke medier og influenter, der vil være gode at bruge til netop din målgruppe. Der findes flere løsninger på denne udfordring:

  1. Undersøg, hvilke influenter dine eksisterende kunder følger. Måske én af dem er oplagte.
  2. Spørg i dit netværk. Måske nogen kender til en god influencer.
  3. Du kan på Google eller direkte på de sociale medier søge efter de keywords, der er relevante for dig. Så vil nogle forskellige influenter dukke op.
  4. Hvis dette ikke giver pote, vil den letteste løsning være at hyre et bureau til at udvælge influenter og skabe kontakten.

Passer indholdet til den valgte influencer?

Det er vigtigt at lytte til influenterne. De kan have det perfekte netværk til din målgruppe, men hvis den måde du vil promovere på ikke passer ind, vil det ikke blive opfattet som troværdigt. Derfor er det vigtigt at slippe lidt af kontrollen og udarbejde indholdet i samarbejde med den konkrete influent, der ofte kender sine følgere bedst og ved, hvad der virker. Da influenten har stor betydning, er det også vigtigt at en med værdier, der stemmer overens med din virksomhed, og som kommunikerer på en måde, du kan stå inde for.

Hvad vil du betale?

Der er stor forskel på, hvad et samarbejde med en influenter koster. Nogle samarbejder med bureauer, der fastsætter priser for dem, mens andre selv forhandler prisen. Samtidig afhænger prisen også af, hvor mange følgere de har. Nogle har et enormt netværk, mens andre er mindre og mere nicheorienterede. Overvej desuden om du er interesseret i en enkelt reklame eller et længerevarende samarbejde.

Vær opmærksom på loven

Det er i Danmark et lovkrav, at det tydeligt fremgår for forbrugeren, at der er tale om en annonce. Derfor bør man altid skrive det i indholdet. Lever man ikke op til dette krav, kan det få konsekvenser for både virksomheden og influenten.

Tålmodighed er nøglen

Det kan tage tid at opbygge et stærkt og effektivt samarbejde med en influent, der tiltrækker forbrugerne. Det er derfor vigtigt ikke at skifte til en ny influent, hvis der ikke opnås resultater med det samme. Dette vil tværtimod svække tilliden hos forbrugerne.

Leave a Reply