Hvad er Google Keyword Planner?

Af august 15, 2019 No Comments

Alle med en Googlekonto kan få adgang til værktøjet – Google Keyword Planner. Dette værktøj bruges til at researche keywords og danne et billede af den gennemsnitlige, månedlige søgevolumen for ét eller flere søgeord.

Værktøjet har været tilgængeligt i mange år. – Dette har været en fast del af arbejdsdagen for rigtig mange personer, som arbejder med marketing.

Google Keyword Planner har været med til at danne rammen for rigtig mange tekster på internettet. – Da dette, som tidligere nævnt, kan give et godt billede af, hvordan tilbøjeligheden for et søgeord er i forhold til den månedlige søgevolumen.     

Google Keyword Planner bliver ofte anvendt i forbindelse med Google AdWords. – Ud over at blive oplyst om søgevolumens form for ét eller flere søgeord, afklares der også et estimeret bud for søgeordet. – Hvor meget det koster, og hvordan konkurrencesituationen ser ud. 

  • Man kan også få dannet en bestemt plan for sine AdWords-kampagner, ved hjælp af værktøjet, Google Keyword Planner. Samtidig kan man se en daglig prognose over performance for de forskellige AdWords-kampagner.

Google Keyword Planner er ikke længere gratis. – Man kan ikke længere bruge værktøjet fuldt ud, da der er kommet nye krav, at man skal have en vis aktivitet på ens AdWords konto. Dette betyder, at man kun kan få et intervalbaseret estimat af søgevolumen, hvis ikke man betaler nok annoncekroner til ens AdWords konto.  

Google Keyword Planner_Blog_mediePlan

Fordele og ulemper med Google Keyword Planner

Der vil altid være nogle fordele og ulemper med et værktøjsprogram. – Google Keyword Planner kan derfor ikke undgå dette. Her er der listet op, hvad man skal være opmærksom på, hvis man anvender Google Keyword Planner. 

Fordele 

  • Analyse af kendte søgeord. 
  • At finde nye relevante søgeord.
  • Man kan overføre direkte data til ens AdWords konto. 
  • Vise historisk data.

Ulemper

  • Autokorrektur. – Ændringer af ordene man søger på i værktøjet, man ønsker at undersøge. f.eks. “SEO tekster” bliver ændret til “SEO teksten”.
  • Ikke længere et gratis værktøjsprogram. – Ens AdWords konto skal råde over en god mængde annoncekroner.  

Ønsker du at finde frem til søgevolumen fra Google og finde relevante søgeord, er Google Keyword Planner et godt værktøj. Dog er det også et supplerende værktøj, for at teste ens data er korrekt.