Google Ads, også kendt som Google AdWords, er et annoncerings-værktøj, som får din virksomhed til at ligge på de øverste pladser på Google. Google Ads er en kortsigtet strategi, i den forstand at du skaber hurtige resultater for din virksomhed – i form af f.eks. besøgende på din hjemmeside på kort tid, hvis du sammenligner med organisk trafik, som tager længere tid.
Folk finder dine annoncer på Google ved hjælp af søgeord. Folk googler forskelligt og kan f.eks. tro, at dét, de leder efter, hedder noget helt andet. Derfor er det vigtigt at have de rigtige søgeord, så du ikke betaler for unødvendige kliks – som muligvis ikke fører til leads på din hjemmeside.
Hvordan fungerer det?
Google Ads fungerer kort sagt som en “budkrig”. Google Ads systemet er som en markedsplads, hvor alle annoncørerne byder på at få de bedste annoncepladser. Det kræver dog, at man vinder “auktionen” for at få den ønskede Google Ads placering.
Hvis en eller flere af dine konkurrenter har et større budget til rådighed på f.eks. nogle søgeord, end hvad du selv har – vil dine konkurrenter højst sandsynlig vinde auktionen. Dermed får de den øverste plads på Google.
Vælg de rigtige søgeord
En af de vigtigste ting for at opnå et godt resultat på Google Ads er ved at at vælge de rigtige søgeord for dine annoncer. Derfor brug relevante søgeord – som ikke er misvisende for din virksomhed. Ved at bruge Googles eget søgeordsværktøj kan du finde nye søgeord og få inspiration. I Googles søgeordsværktøj er det bl.a. muligt at se, hvor mange søgninger, der er på søgeordene om måneden, og hvad den gennemsnitlige klikpris er.
Når du har udvalgt dine søgeord – kan du benytte forskellige søgeordsmatchtyper, som hjælper dig med at holde styr på, hvilke Google-søgninger, der viser dine annoncer i sidste ende.
Der er 3 forskellige søgeordsmatchtyper:
- Bredt match
- Sætningsmatch
- Eksakt match
Bredt match:
Denne måde er standardmatchtypen. Dine annoncer bliver f.eks. vist, selvom der er stavefejl og synonymer m.m.
Sætningsmatch:
Her bliver dine annoncer også vist, selvom der f.eks. er et ekstra ord før eller efter. F.eks. hvis søgeordet er “rød bil” – så bliver annoncen også vist ved en søgning, der hedder “køb rød bil”.
Eksakt match:
Dette match bliver f.eks. brugt til søgninger, der har eksakte termer – f.eks. søgeordet er “rød bil”. Ved hjælp af det eksakte match vil dine annoncer blive vist på “bil røde”. Dette match kan hjælpe i forbindelse med f.eks. ændret ordstillinger – hvis det ikke ændre søgeordenes betydning.
Hvad koster Google Ads?
Udgifterne til Google Ads / Google AdWords kan variere, alt efter hvilken branche som din virksomhed er i, og hvor mange konkurrenter der er. Som udgangspunkt betaler man KUN for de kliks, man får. Hvis du har dyre søgeord, idet der f.eks. er mange konkurrenter – så er man også nødt til at ligge et større budget for at opnå det bedste resultat og placering.
Dit daglige budget til Google Ads besluttes bl.a. ud fra, hvad dine søgeords klikpris er. Når du har valgt dit daglige budget – bliver der ikke trukket mere end dét om måneden. Hvis dit daglige budget f.eks. er på 100 kr. dagligt – kan det ske, at den ene dag bliver der brugt 130 kr., men en anden dag bliver der kun brugt 70 kr. Dvs. i sidste ende bliver der ikke trukket mere, end hvad du har besluttet dig for.
Et godt råd
Det kan virke “let” at sætte Google Ads op selv, dog er det vigtigt at din konto, kampagner, annoncegrupper osv. er opsat rigtig. Hvis din konto, annoncer og søgeord ikke har en rigtig opsætning, kan du risikere, at dine kampagner løber løbsk – og du i sidste ende betaler en masse penge for ingenting. Derfor er det en god idé at få et bureau til at oprette Google Ads for dig professionelt – bl.a. har mediePlan Fyn stor erfaring med at gøre dette professionelt og effektivt.
Hvis du ønsker hurtige resultater, så er det en god idé at benytte sig af Google Ads – hvis du ønsker flere organiske resultater, skal du benytte SEO. Det er dog en god kombination at blande Google Ads/ Google AdWords og SEO – idet du både får hurtige, samt organiske resultater. Ønsker du hjælp, så kontakt mediePlan Fyn uforpligtende.