fbpx
Online Markedsføring

Hvad er et lead?

Af august 27, 2019 No Comments

Hvad er et lead?

Et lead er en person, som har vist interesse for en virksomheds produkter eller services, og som derfor er en potentiel kunde for virksomheden. For at personen kan betragtes som et lead, skal han eller hun derudover have mulighed for at købe virksomhedens produkter eller services, og virksomheden skal have informationer om personen, som gør det muligt at kontakte vedkommende. Disse informationer kan bl.a. være:

  • Navn
  • E-mailadresse
  • Telefonnummer

Man skelner mellem varme og kolde leads. Varme leads er personer, som har en større tendens til at købe en virksomheds produkter eller services, end de kolde har. Derfor vil det ofte være mere fordelagtigt for virksomheden at koncentrere sig om dens varme leads.

Hvad er leadgenerering?

Leadgenerering er en metode, som bruges til at øge interessen om en virksomheds produkter eller services blandt dens leads.

Processen med leadgenerering består i, at virksomheden indsamler nyttige informationer om dens leads. Disse informationer kan eksempelvis bruges i deres markedsføring til at:

  • Sende nyhedsbreve
  • Opbygge en bedre kundedatabase
  • Gøre opmærksom på nye produkter og services

Når virksomheden har tilstrækkeligt med informationer om deres leads, kan de fx tilpasse deres nyhedsbreve til de forskellige kundetyper med den information, som er relevant for hver enkelt type.

Hvordan skaffer man nye leads?

Når en virksomhed skal anskaffe sig nye leads, benytter mange sig af en såkaldt landingpage til formålet. En landingpage er den side, som en person bliver dirigeret hen til efter at have trykket på en annonce. En person, som endnu ikke er et lead for virksomheden, vil sandsynligvis ikke være interesseret i virksomheden generelt, men kun have en interesse i specifikke tilbud fra virksomheden. Derfor giver det bedre mening at dirigere disse personer hen til en side med et specifikt tilbud frem for at dirigere dem hen til forsiden.

Leads er også centralt inden for inbound marketing, som du kan læse mere om her.