BrandingMarkedsføring

Hvad er Brand Management?

Af februar 24, 2020 No Comments

Brand Management er i forbindelse med marketing, den måde hvorpå man finder ud af hvordan et brand klarer sig på et marked, og hvordan et brand skal tilpasses. Med Brand Management planlægger man et brand ned til mindste detalje. Man går ind og kigger på hvordan et brand skal opfattes, hvilke mål et brand skal have, samt hvornår de skal opnås. Derudover vurdere man også hvad et brand skal stå for, hvilke produkter der passer ind, og hvilken kunderelation et brand skal have. Derudover så er det os med til at sikre et brand opnår de målsætninger der bliver sat. 

Formålet med Brand management er at få værdien/populariteten af et brand eller produkt til at vokse. Brand Management betegnes som effektivt, når der opbygges kundeloyalitet til et brand. Dette vil gøre et brand bliver mere populær/etableret, som til sidst vil resultere i flere salg.

De brands der er betegnet som veletableret på markedet, og som har en god kundeloyalitet og produktsalg, er brands hvor brand management har været effektivt, og med til at differentiere brands og deres produkter fra deres konkurrenter. For at blive et veletableret brand på markedet i dag, skal et brand skille sig ud fra mængden. Et brand skal være bedre kendt end deres konkurrenter. Derudover skal et brand have produkter som forbrugere efterspørger. Alt dette kan tage flere år for et nyt brand at opnå. Brands som Nike, Lego, Coca cola, Starbucks osv. er brands der netop har opfyldt alle disse ting. Hvad-er-Brand-Management-mediePlan-Fyn

Brand Manager

En Brand Manager er personen der står for et brands Brand Management. Manageren skal løse alle de håndgribelige og immaterielle opgaver for et brand. De håndgribelig opgaver kan være alt fra et brands logo til dets farver. Det kan være et brands produkt indpakning, produkt priser, dets formater og selv dets produkter. De immaterielle opgaver er i modsætning til de håndgribelige opgaver, ikke et fysisk produkt. Det kan i stedet være kunders oplevelser/ relationer til et brand eller produkt, der kan bruges til analysering af hvordan et brand bliver opfattet. Brand Management er ikke kun opbygningen af et brand. Det er også et brands produktsortiment, hvilke produkter der passer ind og dets vedligeholdelse på markedet.