fbpx

Markedsføring findes i mange former og modeller, og en af dem er B2C markedsføring. B2C, som også står for Business to Consumer, er markedsføring der sker sker mellem virksomheder og forbrugere. B2B og B2C markedsføring er de to mest kendte former for markedsføring, da de betegnes som hovedgrupperne af de overordnede markedsføringsformer. Dette skal forstås på den måde at alt markedsføring der sker inden for virksomheder til forbrugere er B2C og alt markedsføring der sker mellem to virksomheder er B2B, selvom det er andre markedsføringsformer indblandet.

Hvad er B2C markedsføring?

Med B2C markedsføring fokusere virksomheder på forbrugere, og hvordan de bedst fanger deres opmærksomhed. B2C markedsføring er en mere personlig form for markedsføring, da man direkte henvender sig til privatpersoner, hvorimod B2B der forsvinder den menneskelige del tit, da det er markedsføring mellem virksomheder. Med B2C rammer man sine kunder på en helt anden måde, da det er udarbejdet til at engagere og aktivere de individuelle målgrupper som virksomhederne har. Ved at engagere og aktivere ens målgrupper, skaber man en god kundekontakt, en bedre kundeloyalitet og øger ens salg.

Hvad-er-B2C-marketing_mediePlan-Fyn

Hvem benytter B2C markedsføring?

  • Virksomheder som Dagli’brugsen, Fakta, Netto og Rema benytter alle sig af B2C markedsføring da deres kunder er slutforbrugerne. Virksomheder som dem, bruger oftest tilbudsaviser til at tiltrække deres kunder.
  • Koncernen Coop, som ejer de fleste dagligvarer butikker i Danmark, bruger både B2C og B2B markedsføring. De benytter sig af B2B markedsføring mellem de butikker som de handler med, hvor de bruger B2C markedsføring når de rammer slutforbrugeren som f.eks. med deres medlemskort og medlemstilbud, for at få flere til at handle i deres butikker.
  • Alle virksomheder/ butikker man ser i gågaden, er virksomheder der benytter sig af B2C markedsføring. Deres mål er at få folk til at købe deres varer, og de henvender sig derfor til forbrugerne gennem personlig markedsføring som bl.a. via de sociale medier, nyhedsbreve eller med forskellige apps.