fbpx

Affiliate Marketing er den nye hurtigst voksende form for markedsføring. Det er i bund og grund et markedsføringssamarbejde mellem en en annoncør og publisher. Publisheren, også kendt som en Affiliate, tjener deres penge når deres markedsføring af annoncørens produkter, giver pote. Dette er betegnet som når der kommer et salg, kundehenvendelser eller et klik til annoncørens hjemmesiden, hvor produktet kan købes.

Publishers markedsfører annoncørens produkter på enten deres hjemmeside eller sociale medier, som Facebook og Instagram. Dette gør de oftest med Affiliate links til annoncørens hjemmeside. Ved samarbejde med publishers giver annoncøren dem oftest rabatkoder, som de kan dele med deres følgere, og på den måde trække flere købere til.

Hvad-er-Affiliate-Marketing-mediePlan-Fyn

De 4 Roller:

  • Annoncøren: Virksomheden / webshoppen der ønsker at indgå et markedsføringssamarbejde, for at nå ud til flere potentielle kunder og en større målgruppe, med formålet at få et større produktsalg, kundehenvendelse eller flere besøg på deres hjemmeside.
  • Netværket: Forretningen der skaber samarbejdet mellem annoncører og publishers. Netværket går ind og analysere/ tracker publisherens salg, klik og besøg via deres link. Dog er netværket ikke en nødvendighed. Der er dog mange annoncører der ønsker en upartisk 3 part, som håndtere data og udbetaling af annoncørens kommission.
  • Publisher: Også kendt som en Affiliate. Det er firmaer eller offentlige personer, der har en stor mængde følgere på enten deres hjemmesider eller på de sociale medier. F.eks. er Momondo og PriceRunner store og meget kendte Affiliates, der linker til andre (annoncørs) hjemmesider hvor kunder køber produktet.
  • Kunden: Affiliate Marketing er helt og aldeles ligegyldigt hvis der ikke er kunder. Affiliate Marketing handler om at fange kunder og få dem til at trykke på de links som publishers markedsfører. De fleste kunder ved slet ikke at publisheren tjener penge på dem der benytter deres link som sender dem videre i systemet.