fbpx
HjemmesiderMarkedsføringOnline Markedsføring

Har du styr på dine cookies?

Af august 26, 2020 No Comments

Tidligere undersøgelser lavet, viser at 9 ud af 10 virksomheder, ikke har styr på de nye cookie-regler, og at deres hjemmesider ikke overholder dem. Overholder din hjemmeside disse regler?
Ellers kan du tjekke det, ved at følge disse råd: 

  • Har din hjemmeside et cookie-popup banner? 
  • Indsamler og gemmer dit pop-up banner et gyldigt cookiesamtykke
  • Kan dine besøgende takke nej til cookies (opt-out)?
  • Holder din hjemmeside cookies tilbage, indtil du har modtaget samtykket (prior consent)?
  • Har din hjemmeside en beskrivelse af alle cookies, deres formål og levetid?
  • Har din hjemmeside en komplet liste over alle tredjepartscookies, som modtager data om dine besøgende?

Få styr på dine cookies

Hvad betyder dette for din virksomhed, hvis du ikke har de rette cookie-popups?

Det kræves fra Erhvervsstyrelsen, at brugerne bliver oplyst om cookies og formålene med disse cookies på din hjemmeside. Brugeren skal til enhver tid kunne fravælge disse cookies, slette deres data (som er indsamlet af cookies), eller kunne acceptere cookies. Hvis disse regler ikke overholdes, kan det i værste fald betyde en bøde for brud Cookiebekendtgørelsen. 

Men hvad er et cookie-popup og hvad kan du bruge det til?


Cookies er en fil, der bliver lagt ned på brugerens computer, mobil eller andet it-udstyr. Gennem denne cookie, kan din hjemmeside spore og genkende en enhed, og dermed indsamle information om, hvordan brugeren navigerer rundt på hjemmesiden og hvilke funktioner brugeren gør brug af. Cookies er med til at identificerer en bruger gennem handlinger og enhed, og bliver nu til en personoplysning. 

Du kan have installeret en cookie på din hjemmeside af flere grunde:
Du har installeret en teknisk cookie, som gør din hjemmeside funktionel og forbedrer oplevelsen for brugeren. 

Der kan også være installeret en statistik cookie, som giver dig mulighed for at gennemgå data fra brugere, så du har mulighed for at optimere din side efter kundens adfærd.
Har du en hjemmeside som gør forskel på hver kunde, har en personaliseret cookie mulighed for at skabe relevant indhold til den enkelte bruger ud fra indsamlet data fra brugerens tidligere besøg. 

De sidste to cookies der kan gøres brug af er markedsføring- og tredjepartscookie. Disse to hænger oftest sammen. Markedsføringscookies anvender indsamlet data og viden om tidligere brugers vaner, interesser og færden. Gennem denne cookie kan markedsføring målrettet til netop denne bruger. En tredjepartscookie er en cookie implenteret af andre virksomheder. Hvis du som bruger fx bruger Google Analytics eller Google Ads, vil der forekomme en cookie fra Google som tredjepartsbruger. 

Er du i tvivl om, hvordan din hjemmeside er opdateret med de rigtige cookieregler, eller mangler du en cookie, så kontakt os allerede i dag for en uforpligtende samtale om, hvordan vi kan hjælpe dig.

Læs mere ved Erhvervsstyrelsen her