Google Ads
Google Ads er Googles annonceplatform. Når du bruger Google Ads har du mulighed for at lave annoncer til forbrugere, der søger på nogle bestemte søgeord, og så får du indsigt i din målgruppes søgeadfærd.
Dvs. at du betaler for at din annonce bliver vist på Google når forbrugeren søger på relevante søgeord ift. til din hjemmeside. Det vil altså sige, at det er nogen der allerede er interesseret i dit produkt, da de selv har søgt på det, og her handler det så om at være så synlig som muligt for at være foran dine konkurrenter.
Jo mere synlig du er, jo større tendens har kunden til at trykke på din annonce frem for dine konkurrenters, da du ligger i top-of-mind hos kunden.
Google Ads består af 4 annoncetyper:
Tekstannoncer:
Tekstannoncer er den mest udbredte form for annoncer, og er altså de annoncer der kommer op når du søger på noget på Google. Du betaler ikke noget for at få din annonce vist, men først når der er nogen der klikker på din annonce. Det vil altså sige, at jo flere der klikker på din annonce, jo mere skal du betale. (Cost-per-click)
Shopping-annoncer:
Google shopping annoncer er et godt redskab til dem der driver en webshop. Her bruger Google produktdata og ikke søgeord til at afgøre hvornår annoncerne skal vises. Dit produkt feed og dine produktdata er altså dine annoncer. Det er derfor vigtigt at have så korrekt data i dit produkt feed som muligt, for at Google kan lave bedre annoncer for dig, og dermed vil dine annoncer også optræde bedre. Shopping annoncer er også mere visuelle end tekstannoncer, da dit produkt og navnet på din hjemmeside typisk bliver vist.
YouTube-annoncer:
Med YouTube-annoncering kan du nå ud til rigtig mange mennesker. YouTube er en stor platform med rigtig mange forbrugere, og der er stort potentiale for at nå ud til forbrugeren her. Der er fire forskellige annonceformater man kan benytte sig af på YouTube, og du kan endda være med selvom din annonce ikke er en video. På YouTube kan du vælge hvem der skal se dine annoncer, så du er sikker på at de når ud til din målgruppe. På Youtube har du også mulighed for at følge med i hvem der ser dine annoncer, og du betaler kun for dem der faktisk ser dem.
Display-annoncer:
Disse annoncer kommer op på flere forskellige hjemmesider, uden at brugeren altså selv opsøger dem. Her får du muligheden for at nå ud til din målgruppe på tværs af platforme, og dine potentielle kunder kan nærmest støde på dine annoncer uanset hvilken hjemmeside de besøger. Display-annoncer kan altså nå langt ud for få midler, da du selv justerer hvilke målgrupper der bliver eksponeret for dine annoncer.
Der er mange måder man kan vælge at annoncere på. Her handler det altså om at udvælge den eller de typer annoncer der giver mening for dig at benytte. Det er vigtigt at vælge noget der er relevant for din virksomhed og noget der vil nå ud til din målgruppe.