Online Markedsføring

Google Ads – Værd at vide om Søgeordsmatchtyper

Af september 6, 2018 No Comments

Google er en af de mest effektive steder at markedsføre sig for virksomheder. Google Ads er derfor et godt valg, hvis man ønsker at nå toppen af Googles søgemaskine hurtigt. Som mange ved, handler dette om f.eks. valg af de rigtige søgeord, og måden at ens søgeord bliver fundet på. Er du i tvivl om, hvad Google Ads er – så kan du læse mere om dette her.

Dette blogindlæg omhandler Google Ads’ søgeordsmatchtyper, og hvordan de fungerer med søgningerne på Google.

Hvad hjælper Googles søgeordsmatchtyper med?

Kort fortalt hjælper søgeordsmatchtyperne dig med at styre, hvilke Google søgninger der i sidste ende kommer til at fremvise dine annoncer. Dette fungerer på den måde, at jo bredere en målgruppe man har – jo mere trafikpotentiale vil ens søgeord på Google få. På den anden side kan en mindre målgruppe føre til, at dine annoncer ikke bliver fremvist særligt ofte. Dog vil disse annoncer muligvis ramme de folk, som dine annoncer rent faktisk er rettet mod.

Ved at have styr på disse søgeordsmatchtyper og forskellene i hvordan de fungerer – er det lettere at vælge de helt rigtige muligheder for dine annoncer.

Søgeordsmatchtyper

Der findes en række forskellige søgeordsmatchtyper. Her er en liste over, hvilke matchtyper som man f.eks. kan benytte og en beskrivelse af, hvordan man kan kende forskel på disse.

  • Bredt match
    Denne matchtype er den typiske standardmatchtype for alle dine søgeord. Denne søgeordsmatchtype hjælper dine annoncer med at blive vist ved søgninger, selvom der findes:

    • Stavefejl
    • Relaterede søgninger
    • Synonymer
  • Modifikator til bredt match + søgeord
    Ved at tilføje et plus (+) foran dit brede matchsøgeord har du mulighed for, at dine annoncer også bliver vist på søgninger, der er skrevet i vilkårlig rækkefølge.
  • Sætningsmatch “søgeord
    Her bliver dine annoncer vist på søgninger, der matcher f.eks. et udtryk eller en sætning med ekstra ord, før eller efter dit udvalgte søgeord. Ulempen ved dette søgeordsmatch er, at dine annoncer ikke bliver fremvist, hvis der f.eks. bliver tilføjet et ekstra ord midt i søgningssætningen.
  • Eksakt match [søgeord] Denne søgeordsmatchtype hjælper med at vise dine annoncer, der matcher med det eksakte søgeterm. Dvs. dine søgeord kan f.eks. blive vist i en ændret ordstilling – hvis det ikke ændrer selve betydningen af søgeordet, eller hvis man tilføjer/fjerner noget i selve søgeordet.
  • Negativt match – søgeord
    Denne matchtype vil hjælpe dig med at fjerne dine annoncer for søgninger, der ikke har relevans for dig. F.eks. hvis dit søgeord er “bil” – og dine annoncer dukker op i søgninger af “skrotbil” – kan du her sætte “skrotbil” som et negativt søgeord, og på grund af dette vil dine annoncer ikke blive vist i forbindelse med denne søgning.

Man kan bruge alle tre former for positive søgeord, men også enkelte, hvis man ikke mener, at alle tre søgeordmatch er relevante for ens annoncer. Derudover skelner Google ikke mellem store og små bogstaver – dvs. begge søgninger bliver dækket. Disse søgeordsmatchtyper bruges oftest til kampagner, hvor annoncerne vises i søgeordsnetværk.

Leave a Reply