fbpx
JuraSociale Medier

Facebooks konkurrenceregler 2019

Af februar 18, 2019 No Comments

“Del for at vinde” og “tag den person, du vil dele præmien med”. Disse to sætninger er eksempler på krav, der ofte stilles i konkurrencer på Facebook. Dette er på trods af, at det – ifølge Facebooks konkurrenceregler – faktisk ikke er tilladt at bede folk om at dele opslag og tagge personer.

Det kan være svært at finde rundt i, hvad man må og ikke må i konkurrencer. Der er nemlig både Facebooks egne retningslinjer og Markedsføringsloven at tage hensyn til. Herunder får du et hurtigt overblik over Facebooks konkurrenceregler anno 2019.

Det må du gerne i en Facebook-konkurrence

  1. Ifølge Facebooks konkurrenceregler må du gerne bede folk om at “synes godt om” et opslag på din side for at deltage i en konkurrence
  2. Du må godt få folk til at kommentere et opslag for at deltage
  3. Du må gerne bede folk om at lave et opslag på din side for at deltage
  4. Det er tilladt at kræve, at folk sender en besked direkte til dig for at deltage i en konkurrence
  5. Du må gerne linke til en konkurrence på din egen hjemmeside

Det må du ikke i en Facebook-konkurrence

  1. Det må ikke være et krav at dele dit opslag for at deltage i en konkurrence. Du må gerne opfordre til deling, men det må ikke belønnes med f.eks. en præmie
  2. Det er ikke tilladt at bede folk om at dele din side for at deltage i en konkurrence
  3. Du må ikke bede folk om at “tagge” sig selv eller venner i dit opslag for at deltage
  4. Det er ikke tilladt at udlove præmier, når din side opnår et vist antal følgere

Det skal du huske

  1. Husk, at tilkendegive at konkurrencen ikke er sponsoreret, støttet, administreret af eller forbundet med Facebook
  2. Husk, at et konkurrence-opslag desuden skal overholde gældende love og regulativer. Den danske markedsføringslov skal altid overholdes

Desuden er det vigtigt, at ramme den rette målgruppe med det rigtige indhold og flere andre faktorer. Her kan du få 5 tips til annoncering på sociale medier.

Det sker der, hvis du bryder konkurrenceregler

Facebook kan finde på at lukke din side ned, hvis du bryder med deres konkurrenceregler, mens Forbrugerombudsmanden har mulighed for at give bødestraf, hvis du bryder med Markedsføringsloven.

Den måske værste konsekvens kan dog være at finde blandt dine følgere. Mange bombarderes med Facebook-konkurrencer og det kan let blive en irritationsfaktor, hvis der følger krav om f.eks. deling med eller der på anden måde ikke leves op til Facebooks konkurrenceregler.

Facebooks konkurrenceregner

Leave a Reply