De sociale medier spiller en stor rolle for os alle i dag. Det er en effektiv måde at nå ud til et bredere publikum. Dine kunder benytter muligvis allerede de forskellige sociale medier, og hvis du ikke kommunikerer gennem disse platforme – går du muligvis glip af en stor mulighed hos dem. Det er en unik måde at kommunikere direkte til din målgruppe og derved drive potentielle leads.
Styrk dit brand og få mere trafik til din hjemmeside
Ifølge Danmarks Statistik benytter 2 ud af 3 danske virksomheder de sociale medier til at styrke deres brand. Benytter du ikke disse muligheder på de sociale platforme – kan du gå glip af en stor mulighed for at udvide kendskabet til dit brand blandt nuværende, såvel som nye kunder. De sociale medier giver dig de optimale værktøjer til at opbygge dit brand.
Du har mulighed for at tage kontrol over, hvilken opfattelse forbrugeren har af dit brand ved at poste ting. Du kan skabe en rød tråd til dit brands ønskede image. Føler du ikke, at din tilstedeværelse på de sociale medier lever op til den ønskede opfattelse af eget brand – bør du tænke over følgende ting:
- Vigtigst af alt bør du sørge for, at alt, du foretager dig på de sociale medier, spiller overens med dit brands image.
- Det visuelle kan være en markant faktor for brugernes opfattelse af dit brand, og derfor bør du altid have dit brands visuelle udtryk i tankerne.
- Hvilke sociale netværk du benytter. Benyt kun de vigtigste platforme, som spiller overens med dit brands image, og hvor din målgruppe befinder sig.
- Hold dine sociale platforme opdateret med nye opslag hver uge.
- Dit brands værdier bør reflekteres i alle dine opslag på sociale medier. Dette er en unik måde at kommunikere dine værdier direkte til din målgruppe.
Kommuniker med dine kunder, og lær dem bedre at kende
De sociale medier tilbyder en unik måde at kommunikere med din målgruppe og lære dem at kende på. De sociale medier handler meget om interaktion fra dine følgere på diverse opslag. Derfor kan det også benyttes til at kommunikere direkte til dine potentielle kunder.
Benytter du ikke allerede de sociale medier til at kommunikere med dine kunder, har du mindre kontrol over deres opfattelse af dit brand. Det har du derimod, hvis du selv tager kontrol over, hvad dit brand kommunikerer udadtil. God kommunikation fra din virksomhed kan sprede dit budskab ud til et bredere publikum. Derved har du mulighed for at skabe opmærksomhed fra nye, potentielle kunder. Du bør overveje, hvad din målgruppe interesserer sig for, og hvad de gerne vil høre om. Du kan evt. komme med løsninger på deres konkrete problemer, som har værdi for dem.
Annoncer på Facebook
At benytte Facebook-annoncer kan være en effektiv måde til at skabe trafik til din virksomheds Facebook-profil og din hjemmeside. Idet Facebook har mange brugere, vil målgruppen for dit brand sikkert også benytte Facebook. Dette vil være en optimal måde at markedsføre sig på.
Facebook-annonceringer er dog ikke gratis, men hvis man sammenligner med at annoncere sig andre steder online – er dette et billigt alternativ. Det er en svær disciplin at opnå organisk reach på en Facebookside. Derfor er det meget svært at nå ud til alle sine følgere på Facebook – uden at betale for det ved hjælp af f.eks. annoncer.
Ved at benytte Facebook Ads, har du mulighed for at segmentere på geografi, demografi, adfærd, sprog, interesser, alder, køn mm. Alle de oplysninger, som du selv giver Facebook dagligt, kan man som annoncør købe en målretning på. Derudover kan du lave en re-marketing på Facebook, hvor du målretter en annonce til f.eks. folk, som tidligere har besøgt din hjemmeside eller målrette én annonce til folk, som ikke engang kender til dit brand endnu.
Derudover får du også en del data ud af dine Facebook-annoncer. Her kan du se f.eks. hvilket køn, som har set din annonce hyppigst, og om din annonce har virket på de personer, som du har målrettet din annonce efter.