Online Markedsføring

Amazon og Google Shopping bliver udfordret af Facebook

Af oktober 3, 2019 No Comments

Du kan aldrig surfe rundt på nettet uden at blive mødt med en masse reklamer. Måske opfatter du dem som forstyrrende og er nærmest blevet resistent over for dem. Men faktisk er mange af reklamerne tilpasset netop til dig. Du har sikkert oplevet at se en reklame for et produkt på nettet, som du lige har søgt efter. Grunden til det er, at mange reklameudbydere, heriblandt Amazon, Google Shopping og Facebook, bruger dine online informationer til at skræddersy tilbud til dig.

Konkurrence

Både Amazon, Google Shopping og Facebook er alle meget store drenge i reklameverdenen. Tilsammen udgør de næsten 70 % af det digitale reklameforbrug i USA. 

De er dog også hinandens konkurrenter. Imellem dem har Google Shopping det største overskud, som er større end både Facebooks og Amazons tilsammen. Facebook har det andenstørste overskud og Amazon det tredjestørste. På mange punkter oplever ikke kun Amazon, men også Google Shopping stor konkurrence fra Facebook. Det gælder især i forhold til Facebooks brede omfang af tilbud og deres evne til at brugertilpasse disse tilbud.

Kigger vi på disse tre reklameudbyderes digitale reklameoverskud, ser det således ud:

  • Googles overskud: 710 milliarder kr.
  • Facebooks overskud: 460 milliarder kr.
  • Amazons overskud: 100 milliarder kr.

Amazon og Google Shopping vs Facebook _ Blog _ mediePlan

Google Shopping vs. Facebook

Et af de steder, hvor Google Shopping bliver udfordret af Facebook, er i forhold til, hvad de hver især baserer deres valg af reklamer til brugeren på. Google baserer alene sine tilbud på, hvilke søgeord brugeren har brugt. Facebook baserer derimod sine tilbud på brugerens browserhistorik samt dennes adfærd på en sælgers hjemmeside. Dermed kan Facebook sende endnu mere brugertilpassede tilbud.

Amazon vs. Facebook

Amazon bliver også udfordret af Facebook. Mens Facebooks tilbud kan være hvad som helst, så reklamerer Amazon udelukkende for sine egne produkter. Visse produkter skal også være minimum 600-700 kroner værd, før Amazon reklamerer for dem. Facebook har i princippet ikke nogen minimumsgrænse for deres tilbud. Altså er Facebooks tilbud meget bredere funderet end dem fra Amazon.

Hvad vil der ske i fremtiden?

Det digitale reklameforbrug vil komme til at stå for en større og større andel af det samlede reklameforbrug i fremtiden. Andelen skønnes at være steget med omkring 20% om fire år. 

Tal fra USA viser, at Amazons andel af det samlede amerikanske, digitale reklameforbrug er i stigning. Facebooks andel ligger stabilt, mens Googles er faldet. Så selvom Facebooks og Googles andel stadig er klart større end Amazons, så haler Amazon altså langsomt ind på begge to.

Du kan læse mere om Google, Facebook og markedsføring her.