Facebook er en god kanal at annoncere på, da Facebook bliver brugt af hele verden og rigtig mange bruger dette sociale medie som deres informationskanal. Facebook har også den fordel at have en stor mængde data af alle brugere, som brugerne selv har oplyst. – F.eks.: fødselsdag, civil status, interesser og meget mere.
– Dette er en hjælp til at Facebook annoncer kan ramme helt præcis i forhold til målgruppe, segment, område osv.
1. Stil dig selv spørgsmål om hvad du vil opnå med annoncen:
- Hvad er dit og din virksomheds mål?
- Tilmeldinger til dit nyhedsbrev?
- Er det for at få flere Likes til din Facebookside?
- Besøg på din blog eller hjemmeside?
Svaret bestemmer hvilken kampagnetype du og din virksomhed skal vælge. – Dette spiller også en rolle om, hvad dit budget skal være til Facebook annoncer.
2. Visualiser din virksomhed og dit budskab
Billede- og videoannoncer er et vigtigt element til at øge kendskabet til, hvem din virksomhed er og laver. Derfor er det altid en god idé at anvende disse former for annoncer med inspirerende billeder og indhold samt fængende, men kort, tekst.
Annoncer med meget tekst kan virke forstyrrende og kan medføre til at folk scroller forbi din annonce.
- Annonceteksten skal tage udgangspunkt i:
- Hvilket problem eller ønsker har din målgruppe?
- Hvilken løsning eller mulighed har du og din virksomhed?
Billedannoncer
- Èt billede med ét fokus
- Vær’ skarp på detaljerne
- Billedet skal være i lyse og klare farver
- Undgå tekst på billedet, idet Facebook til tider afviser annoncer med “for meget” tekst
Videoannoncer
- Mange forskellige billeder i professionel kvalitet
- Gør budskabet tydeligt med det samme – helst inden for 5 sekunder
- Husk call-to-action: Hvad vil du have modtageren til at gøre
3. Fokus på din målgruppe
Det kan være en god idé at opdele din målgruppe op i mindre segmenter – på den måde kan du skræddersy hver annonce med et bestemt billede, video og tekst der har relevans for hvert segment.
Et godt tip er, jo bedre din målgruppe kender dig og din virksomhed i forvejen, jo nemmere vil det være at sælge noget til dem.
4. Geo Targeting
Facebook har mange værktøjer, der giver dig mulighed for at målrette din annonce til et bestemt geografisk placering. Du kan præcisere din annonce til Facebook brugere, som bor i et bestemt geografisk område, eller brugere som for nyligt har været i området.
Geo Targeting er yderst effektiv, hvis du har en fysisk butik eller virksomhed, hvor du ønsker at tiltrække kunder.
5. Facebook Retargeting
Retargeting er det samme som remarketing, der kommer fra Google Ads. Retargeting bliver anvendt i et større omfang i dag, da dette er et effektivt værktøj til at målrette dem, der kender din virksomhed i forvejen. De personer som har besøgt din hjemmeside eller kigget på nogle bestemte produkter, vil blive mindet om din virksomhed via annoncer ved hjælp af retargeting.