Få bedre placeringer i Google – og andre søgemaskiner – med disse 10 tips til bedre SEO. Punkterne i dette blogindlæg er ikke de seneste trends og nyeste metoder indenfor søgemaskineoptimering, men derimod gode råd, der aldrig går af mode. De er lige relevante, om du læser dem i dag eller om fem år. Dette blogindlæg er især brugbart, hvis du allerede har arbejdet lidt med SEO. Ellers vil der undervejs være links til andre blogindlæg, der uddyber de forskellige metoder, som nævnes.
Brug korte URLs med nøgleord
Korte URLs får generelt højere placeringer på Google. Derfor skal de være så korte og præcise som muligt. Når du laver URLs, så sørg desuden for, at de indeholder dine søgeord. Det vil give dig bedre SEO resultater.
Optimer dit title-tag
Det er vigtigt, at dit title-tag indeholder dit nøgleord / søgeord. Derudover skal du arbejde med din click through rate (CTR). Det kan du blandt andet gøre ved at forbedre din sidetitel og meta-beskrivelse, så læserne får det bedste indblik i, hvad de kan finde på din hjemmeside. En anden ting, du kan gøre, er at annoncere gennem forskellige kanaler. Det vil få mange flere til at gå ind på din hjemmeside.
Skriv lange tekster for bedre SEO
Når du udgiver indhold, bør det være på omkring 2000 ord – og som absolut minimum 300 ord. Langt indhold rangerer bedre end kort indhold. Resultaterne på første side i Google indeholder i gennemsnit cirka 2000 ord. Det strider godt nok imod tanken om, at folk på nettet ikke gider lange tekster, men når du skaber kvalitets-tekster, vil folk læse dem, også selvom de er lange.
Title-tag modifiers
Det meste af dit websites organiske trafik kommer fra meget lange og specifikke søgefraser. F.eks. ville nogle, der leder efter en ny kjole, typisk søge på noget lignende dette: “Lang sort kjole størrelse medium”. Det er altså meget lange søgefraser med nøgleord, som du ikke vil kunne finde på forhånd gennem research på nøgleord. Derfor skal du tilføje modifiers til dit title-tag. Dette er ord, der ofte søges på uanset område. Noget af det bedste at tilføje er det aktuelle årstal og ord som “gratis fragt”, “Billig”, “kvalitet” og lignende. Det afhænger naturligvis af dit indhold, hvad der er mest relevant. I Google Ads er det desuden muligt at arbejde med søgeordsmatchtyper.
Brug tal i dit title-tag til at styrke CTR
Google bruger din click through rate (CTR) til at vurdere, hvor højt din side skal rangere i søgeresultater. Hvordan forbedrer du din CTR? En af de letteste metoder til at få flere klik er ved at tilføje et tal til sit title-tag. Titler med tal får generelt flere klik end dem uden. Det bør dog stadig være relevant – som i denne sammenhæng: “10 tips til bedre SEO” eller “SEO anno 2019”.
Backlinks
For at få en god placering på Google skal du bruge backlinks. Det kan ikke være hvilke som helst backlinks, men links fra kvalitets-sider, der er relevante for dit indhold. Men hvordan gør man? Når du har fundet de hjemmesider, du godt kunne tænke dig at få links fra, så er 2-step email outreach en af de mest effektive metoder. I stedet for at sende én mail ud, hvor du direkte beder folk om at linke til dit indhold, bør du gøre det i to trin. Først sender du en mail, hvor du fortæller om dit gode indhold og spørger, om de kunne tænke sig at se det. Når de svarer, kan du så sende linket. Denne metode giver en højere svarrate, da du forhåbentlig får vakt deres interesse i første mail.
Læs mere om linkbuilding her.
Broken linkbuilding
Med broken linkbuilding finder du først en hjemmeside, som du godt kunne tænke dig at få et backlink fra. Tjek siden igennem for links, der ikke længere er aktive. Til dette kan du bruge Chromes udvidelse ckeck my links. Når du har fundet de døde links, kan du sende en mail til ejeren af hjemmesiden med forslag til nye links, hvor din egen side kan indgå. Dette er også en foretrukken metode til linkbuilding. Men det kræver selvfølgelig, at dit indhold er relevant og af god kvalitet, så andre har lyst til at linke til det.
Udgående links
Linkbuilding er ekstremt vigtigt. Det er godt at linke til store, respekterede hjemmesider i alt det indhold, som du udgiver. Det giver meget bedre SEO, end hvis du ikke gør det.
Slet sider
Det er dårligt for SEO at have sider på din hjemmeside, der ikke får nogle klik. Hvis du har nogle sider, der ikke får særlig meget trafik, kan du lige så godt slette dem. Det kan få resten af dine sider til at rangere bedre på Google.
Brug Wikipedia til research på nøgleord
Undersøg det, du er ved at skrive om, på Wikipedia. Her kan være mange gode idéer til nøgleord. Hvis du finder den Wikipedia-side, der er relevant for dit indhold, kan den indeholde rigtig mange gode nøgleord. Kig på, hvilke ting der linkes til på side. Også listen over indhold i artiklen kan give gode idéer. Til dette blogindlæg kunne man eksempelvis finde inspiration på Wikipedia-siden om søgemaskineoptimering.